Zaświadczenia z e-Urzędu Skarbowego

cropped-akt-fotoc-1021

W e-Urzędzie Skarbowym (e-US) można otrzymać zaświadczenia o dochodach, a także o niezaleganiu w podatkach. Zaświadczenie jest wystawiane jako dokument elektroniczny (plik) i doręczane na konto podatnika w e-US. Zaświadczenia elektroniczne powinny być traktowane na równi z dokumentami papierowymi.

Użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogą odbierać zaświadczenia na swoim koncie w serwisie. Warunkiem jest wyrażenie zgody na doręczenie elektroniczne.

W serwisie wydawane są zaświadczenia:

  • o wysokości dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DF);
  • o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DFU);
  • o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości (ZAS-W).

Zaletą korzystania z usługi jest brak konieczności wizyty w urzędzie skarbowym i skrócony czas oczekiwania na wydanie zaświadczenia. Aktualnie 73% zaświadczeń o dochodach i 54% zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach jest wydawanych w serwisie w ciągu kilku minut. Ponadto zaświadczenia wydawane w e-US nie podlegają opłacie skarbowej.

Zaświadczenie krok po kroku:

  • logujesz się do serwisu e-US na podatki.gov.pl i wyrażasz zgodę na e-korespondencję,
  • składasz wniosek o wydanie zaświadczenia,
  • otrzymujesz elektroniczne zaświadczenie w postaci pliku,
  • pobierasz plik z zakładki „Dokumenty otrzymane”,
  • plik przekazujesz do instytucji, która tego wymaga, np. pocztą elektroniczną, na nośniku danych czy za pośrednictwem systemu tej instytucji.

Jak bank czy uczelnia sprawdzą autentyczność zaświadczenia:

  • pracownik instytucji korzystającej z zaświadczenia otrzymuje je w formie pliku,
  • plik zawiera podpis elektroniczny w postaci:
    • o kwalifikowanej pieczęci Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS),
    • o kwalifikowanego podpisu elektronicznego upoważnionego pracownika urzędu skarbowego,
  • do zweryfikowania podpisu w e-zaświadczeniu służy usługa na portalu PUESC (https://puesc.gov.pl/uslugi/zweryfikuj-podpis-elektroniczny),
  • raport z weryfikacji wraz z zaświadczeniem można wydrukować i dołączyć do akt prowadzonej sprawy.

 

 

źródło: Krajowa Administracja Skarbowa